Business intelligence no talk area voor bedrijven

Hoe gaan bedrijven om met de enorme databergen in hun computerbestanden? Vinden ze er de gouden pareltjes waarmee ze hun bedrijfsvoering verbeteren of klanten beter bedienen? Of raken ze onder de databerg bedolven? Een van mijn opdrachtgevers wil er een verhaal over. De opdracht: vind vijf interessante cases. Deadline: 17 februari. Moet lukken, denk je. Maar dat viel tegen.

Uw verslaggever benaderde twaalf organisaties met de vraag of ze mee wilden werken aan dit artikel. Het verzoek werd telefonisch toegelicht, vragenlijsten werden doorgestuurd, procedures uitgelegd. Bellen, bellen, bellen. Nee mevrouw, geen addertjes. Ja meneer, u krijgt de gelegenheid de concepttekst te checken op feitelijke juistheid. Komt helemaal goed.

Maar het kwam niet goed. Geen enkel verzoek leidde uiteindelijk tot een interview. Hierbij de opsomming. Vodafone en Sligro Food Group vonden het nog "te vroeg" om hieraan mee te werken. FC Twente zag er vanaf vanwege een te drukke agenda van de verantwoordelijke man André Kooij. Triodos Bank en de KLM zagen onvoldoende aanknopingspunten. De ANWB liet weten dat de verantwoordelijke persoon in Australië zat. Ook Vlisco, GroupM, Riviera Maison en E.ON wilden of konden niet meewerken. Leveranciers van BI-systemen IBM en Incentro waren bereid op zoek te gaan naar interessante cases maar kregen het niet voor elkaar er een te vinden die medewerking wilde verlenen.

Voor elke afzonderlijke afmelding is wel begrip op te brengen. Maar twaalf keer ‘nee' lijkt een tendens. Wat is hier aan de hand? Dat is de vraag. Hebben deze bedrijven hun zaakjes niet op orde? Of hebben ze alles in kannen en kruiken en zijn ze niet van plan strategische informatie met de buitenwereld te delen? Het zou zomaar kunnen, zowel de ene als de andere optie. Maar het blijven opties. Business intelligence: in februari 2012 wordt er niet over gesproken.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »

Talent ontdekken met slimme algoritmes

Volgens University of Toronto nemen machines betere beslissingen dan mensen. Algoritmes zouden betere kandidaten selecteren dan recruiters.

Lees artikel »

Dajte si pozor na vás? Taalbarrières in de bouwput

Communiceren met buitenlandse onderaannemers, wie kan het?

Lees artikel »

Fenixloods Katendrecht: 212 hippe lofts aan de Maas

De oude Fenixloods van de Holland Amerika Lijn in het Rotterdamse Katendrecht wordt momenteel 'gebimd' tot loftwoongebouw.

Lees artikel »