De zesjescultuur beu

De Savage Rivale Roadyacht GTS wordt de eerste 4-deurs cabriolet ter wereld. Met dank aan Emile Pop en Justin de Boer, die nu de laatste hand leggen aan deze sportauto van 400.000 euro. Dat ging niet vanzelf: "Ik ben acht kilo afgevallen. Emile had last van hartkloppingen."

Waar Justin de Boer (25) uit Lochem en Emile Pop (28) uit Riethoven nou precies mee bezig zijn, is soms niet helemaal duidelijk. Op het eerste oog is het een bloedstollend avontuur, maar als ze weer eens nachtenlang op koffie, hamburgers en adrenaline hebben doorgesleuteld, en zich realiseren dat er nog geen enkele garantie is op concreet succes, heeft het ook wel iets weg van een persoonlijke tragedie. Dan smijten ze het gereedschap in een hoek en trekken de garagedeur achter zich dicht. Maar ja, de dag erna lonkt weer die droom: een zelfgebouwde sportauto. Dan gaan ze, hopla, toch weer aan de slag.

De twee studenten Industrieel Produkt Ontwerp (Haagse Hogeschool) werken nu anderhalf jaar aan de Savage Rivale Roadyacht GTS. Deze superieure sportauto moet straks 400.000 euro gaan kosten. Een beest op wielen, waaraan nu de laatste hand wordt gelegd. In een garage in Den Haag ("straatnaam niet noemen, anders komen er teveel mensen kijken") wordt nu druk getest om in augustus goed voor de dag te komen op de keuring van de RDW. Daarna volgen er proefritten en zal het ding 330 kilometer per uur rijden. Op 2 oktober is de auto te zien op het Business Event in de Caballero Fabriek in Den Haag.

De aanloop naar deze feestelijke gebeurtenis was een ware hel. Wat Pop en De Boer aan kritiek, scepsis en gesloten deuren voor hun kiezen kregen, is echt niet gezond meer. Pop: "Vanaf het begin hebben we er met de rug tegen de muur in gezeten. De kritiek was voor ons een extra brandstof om door te gaan. Ik geef toe: sommige dingen leken onmogelijk. Vind maar eens een bedrijf dat bereid is gratis de benodigde mallen op ware grootte uit te frezen. Zoiets kost normaal gesproken 40.000 euro. Al met al zit er nu voor 300.000 euro aan investeringen in de auto, waarvan 20.000 euro van onszelf. Wij hebben niks, nou ja, studiefinanciering..."

Geld is de kritische factor in dit beoogde succesverhaal. Een jaar geleden stopten Pop en De Boer tijdelijk met hun studie om fulltime aan de auto te gaan werken. In Alkmaar (en later Purmerend) bouwden ze hem voor 75 procent af. De laatste 25 procent moet nu gerealiseerd worden in de Haagse garage waarvan de gemeente tot september de huur betaalt. Verder hebben tal van organisaties een bijdrage geleverd. Rep-Air was het eerste bedrijf dat viel voor de savage. All Stoff, Custom Dreams, Duwako en twintig andere bedrijven volgden. Progression Industry (twee studenten van de TU Eindhoven) nam een aandeel van tien procent. De participanten zorgden voor geld, onderdak, materialen, stageplekken en kennis.

Afgelopen voorjaar was het voor de studenten een compleet gekkenhuis. De auto moest visueel klaar zijn voor de presentatie in april op de AutoRAI, maar was dat nog lang niet. De Boer: "Wij hadden de arrogantie gehad om te beweren dat we het konden. Als we toen met een halve auto aan waren gekomen, hadden alle critici gelijk gekregen. Dat lieten we niet gebeuren. We werkten van zeven uur 's ochtends tot drie uur 's nachts. Ik ben in die periode acht kilo afgevallen. Emile had last van hartkloppingen." Het lijdensverhaal van de twee studenten was echter snel vergeten toen de auto uiteindelijk op de beursvloer stond te blinken. De Savage Rivale verkocht zichzelf: 667 pk, van 0 naar 100 in 3,4 seconden, motorinhoud van 6,2 liter, een wegligging als die van een Chevrolet Corvette ZR 1.

Het is een jongensdroom. Emile Pop droomde ervan langs de Côte d'Azur te rijden in een zelf gebouwde 4-deurs cabriolet. Het idee liet hem nooit meer los. Het eerste prototype is van 2001. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Pop: "Mijn opa was Roemeen. Zijn achternaam was Pop de Savarosi. Ik heb gekeken wat ik ermee kon doen. Dat is Savage Rivale geworden. Roadyacht staat voor jacht op de weg. De vormgeving is namelijk geïnspireerd op de jachtbouw. GTS staat voor Gran Turismo Supercharger."

Als deze zomer alle vlakken, randen, naden en knopjes hoogwaardig zijn afgewerkt, als de auto door de keuring komt, en rijdt, moeten er kopers worden gevonden. Het plan is elk seizoen één auto af te leveren in de zomerkleur oranje, herfstkleur antraciet, winterkleur zwart en lentekleur wit. Pop en De Boer willen er twintig bouwen maar als ze een fabrikant vinden die er honderd wil bouwen, gaan ze outsourcen en regisseren: alle onderdelen samenbrengen in een centrale assemblagehal.

Ondertussen roept de studieplicht. De Boer: "In januari 2010 gaan we afstuderen. Financieel kunnen we dit verhaal tot die tijd rekken. Als we dan nog geen geld aan de auto verdienen, moeten we iets anders verzinnen. Misschien proberen we ontwerp-opdrachten binnen te halen, of we gaan twee auto's voor onszelf bouwen in de avonduren." Pop: "Zelfs dan is dit allemaal niet voor niks geweest. We hebben laten zien dat we binnen een jaar een project succesvol kunnen afsluiten. En ja, we hebben nog andere dingen op de tekentafel liggen, zoals een energieneutraal resort in Spanje. Wij zijn bang voor een negen tot vijf baantje. Het is gewoon de bedoeling dat we voor de rest van ons leven een beetje lol hebben."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »

Talent ontdekken met slimme algoritmes

Volgens University of Toronto nemen machines betere beslissingen dan mensen. Algoritmes zouden betere kandidaten selecteren dan recruiters.

Lees artikel »

Dajte si pozor na vás? Taalbarrières in de bouwput

Communiceren met buitenlandse onderaannemers, wie kan het?

Lees artikel »

Fenixloods Katendrecht: 212 hippe lofts aan de Maas

De oude Fenixloods van de Holland Amerika Lijn in het Rotterdamse Katendrecht wordt momenteel 'gebimd' tot loftwoongebouw.

Lees artikel »