Google Glass nu ook al voor cv-monteurs

Op basis van trial and error (vallen en opstaan) doet Eneco Installatiebedrijven momenteel ervaring op met de Google Glass. Bij een select groepje klanten testen twee servicemonteurs de versie 0.1 van deze futuristische bril die zó nieuw is dat er nog nauwelijks apps voor zijn. 'Ok Glass, vind klanten in de buurt.'

Wie servicemonteur Marcel Weber van Eneco Installatiebedrijven ‘ja' ziet knikken in het luchtledige, ondertussen raadselachtige stemcommando's proclamerend en met zijn wijsvinger tikkend en vegend langs zijn futuristische bril zonder glazen, denkt misschien dat de man is bevangen door de hitte. In werkelijkheid geeft Weber instructies aan Google Glass, de slimme bril van Google waarmee klantgegevens realtime kunnen worden opgeduikeld. En niet alleen dat. Google Glass kan bijna alles. ‘Ok Glass, find nearby customers.'

Eneco is onlangs een proef gestart met de bril. Twee servicemonteurs gaan er drie weken mee op pad om te zien of ‘Glass' toegevoegde waarde levert. Jorrit van der Laan, Hoofd Innovatie voor de consumentenmarkt, legde het idee voor de proef eind vorig jaar neer bij de Raad van Bestuur. Hij kreeg groen licht voor het experiment, wist met de hulp van ICT-bedrijf Ordina een bril te bemachtigen in de VS en kon aan de slag. Deze zomer voltrekken zich de weken van de waarheid.

Hoe bevalt Glass? Voegt hij iets toe aan de door Eneco gewenste klantgerichtheid? Wat zijn de reacties van klanten? En monteurs, kunnen die er leuker, sneller, makkelijker en veiliger door werken? Welke nieuwe ideeën levert de proef op? Dat zijn de vragen die er toe doen. Een select groepje klanten van Eneco heeft toestemming gegeven en de ervaringen van de twee monteurs worden na de proef voorgelegd aan de Raad van Bestuur. ‘Ok Glass, take a picture.'

Energieslurpers
Monteur Weber demonstreert de werking: "Hoor je dat bliepje? De klantgegevens worden geladen. Kijk, ik heb nu de Van Nelle Fabriek in mijn display." Weber kijkt omhoog. Het display bevindt zich boven zijn rechter wenkbrauw. "Stel dat de Van Nelle Fabriek een te hoog energieverbruik heeft. Glass vertelt me dat. Ik zie ook wat voor soort contract ze hebben en... zie je dit? Wij hebben voor hen al 15 procent energiebesparing gerealiseerd."

Glass toont Weber ook welke projecten zich in de buurt bevinden voor lokaal opgewekte energie, windmolens en zonnepanelen. Met die informatie kunnen hij en zijn collega's de klant veel beter adviseren en misschien een gericht aanbod doen. Bij particuliere klanten brengt Glass ook de grote huishoudelijke energieslurpers in kaart. Wordt er toevallig een waterkoker gebruikt? In dat geval adviseert Weber de klant het water gewoon in een ketel te koken want dat is veel voordeliger. Glass meldt het ook als de meterstand al (te) lang niet is opgenomen. De servicemonteur kan aanbieden dat even mee te nemen (want hij is er toch).

Welk een wonderlijk apparaat is dit? In de auto heb je geen TomTom meer nodig. Op locatie kun je handsfree aan de cv-ketel werken terwijl de handleiding over je netvlies rolt. Er komen straks misschien ook ketelinstellingen, storingscodes en toesteltypes bij. Alle oude en nieuwe toestellen kunnen worden ingeladen. Laat Glass maar schuiven.

Alle Google-diensten zitten er standaard in. Weber: "Laatst was ik bij een Perzisch gezin op bezoek. Ik had een nieuwe vulslang nodig. Ken jij het Perzische woord voor vulslang? Dat bedoel ik dus. Glass weet het door Google Translate."

Augmented reality
Eneco verzamelt alle ideeën die de proef oplevert. Zo zou een leerlingmonteur straks wellicht met Glass op pad kunnen worden gestuurd zonder begeleider. ‘Ok Glass, kijk maar mee.' Samen met de futuristische bril komt de stagiair er wel uit, toch? En als het even niet lukt, stuurt de bril een video naar de stagebegeleider, die op afstand meekijkt. Ook maakt Glass het mogelijk dat servicemonteurs direct vanaf de locatie onderdelen kunnen bestellen bij de groothandel.

En wat te denken van de check op aanwezigheid van collega-monteurs in de buurt? Stel dat er even twee extra handjes nodig zijn om een cv-ketel te verplaatsen en vier straten verderop blijkt toevallig een collega te rijden. Dat is een stuk praktischer dan een nieuwe afspraak inplannen (en de klant een week laten wachten).

ICT-dienstverlener Ordina hielp Eneco bij de totstandkoming van de proef. Evert-Jan Metselaar van Ordina Smart Technologies: "Eneco wil graag dat monteurs in plaats van uitvoerenden meer de ambassadeurs van het bedrijf worden bij klanten thuis. Dat kan met de extra informatie. We hebben allerlei ideeën om dit verder uit te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan augmented reality. Als we dat inbouwen, gaat Glass zelf objecten, keteltypes en onderdelen van cv-ketels herkennen. De monteur krijgt instructies van Glass voor het oplossen van een technisch probleem. Dat is absoluut mogelijk. We kennen de partijen die deze specialistische software leveren."

‘Glass, moet ik dit ventiel naar rechts draaien?' Het zou straks zomaar en stemcommando van een servicemonteur kunnen zijn. Van der Laan is positief gestemd over de kansen van de bril: "Ik geloof hier wel in. De monteur heeft straks altijd de juiste handleiding bij zich en kan informatie handsfree opzoeken. Jawel, ik denk dat dit iets toevoegt aan onze dienstverlening en dat het werk van de servicemonteur veiliger wordt." Rest de vraag of Google nog speciale plannen heeft met alle extra klantgegevens. Het antwoord is ‘nee'. Althans, de gegevens zijn niet beschikbaar gesteld aan Google volgens Van der Laan: "De gegevens blijven binnen onze eigen beveiligde omgeving. De info wordt voor zover wij weten niet bij Google opgeslagen. Net zoals Microsoft niet al je mail bekijkt, toch?"

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »