Hoera! We hebben een Red Dot Award... gekocht

Column

Hoera! We hebben een Red Dot Award... gekocht

Prijzen dus. Content Strategy, mijn buren links beneden, hebben er dit jaar al eentje in de wacht gesleept. Ook The Prototyping Lab, drie deuren verderop, viel nog niet zo lang geleden in de prijzen. Op de Horecava kreeg dit bedrijf een Innovation Award voor de PlacePad Gastro, een nanotechnologisch slim uitgedokterd matje dat voorkomt dat snijplankjes gaan wiebelen als koks hun vlees snijden. Het gaat nog verder. Onze Franse huisfotograaf Pierre Crom won de Zilveren Camera... net niet. Hij werd tweede met een reportage over Oranjefans in onze volkswijken.

Wie heeft hier eigenlijk geen prijs gewonnen of eervolle vermelding gekregen? De Caballero Fabriek zit vol met prijswinnaars. En als creatieve ondernemers geen prijs winnen... dan kopen ze er een. Toevallig weet ik dat het ontwerpbureau Trapped in Suburbia een tijdje geleden een Red Dot Award heeft aangeschaft. Deze quote haalde ik van hun website: ‘Meer dan 6.000 inzendingen en 600 winnaars. Als je wint mag je ‘m kopen. Voor een kleine 1.200 euro. Wij blij dat we maar twee projecten hadden ingestuurd.'

Prijswinnaars zijn sexy. Ze mogen met celebrities als Annemarie van Gaal op de foto. Welke gezonde Hollandse jongen wil dat nou niet? Grrr... soms fantaseer ik er zelfs over. Dan zie ik mezelf ergens als winnaar worden uitgeroepen. In mijn stoutste dromen word ik het podium op gevraagd, waar ik met een paar welgemikte oneliners de zaal voor me weet in te nemen. Annemarie van Gaal staat al te wachten met bloemen. Ge-wel-dig gevoel.

Denk nou niet dat ik nooit iets gewonnen heb. Als 8-jarig ventje werd mijn schildertalent al ontdekt door de jury van de Biotex-wedstrijd. Als beloning mocht mijn geschilderde ekster maar liefst twee weken in Museum Boymans van Beuningen hangen. Een paar jaar later op de brugklas won ik een sticker omdat ik een honkbal tot over de middellijn van een voetbalveld had gegooid: 56 meter. Ik ben er nog steeds trots op. Geen gelegenheid laat ik onbenut om op verjaardagsfeestjes het gespreksonderwerp op mijn atletische vermogens of scherpe schildersoog te krijgen. Maar veel indruk maken doet het niet. Als ik als broodschrijver nog een beetje wil meetellen, moet er een echte prijs aan te pas komen. En juist dat is nu makkelijker dan ooit. Trek je portemonnee en alle credits zijn voor jou.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »