IBM's Chef Watson meer dan handig keukenprinsje

Dat IBM's supercomputer Watson subliem jeopardy speelt en geweldig kan schaken, wisten we al. Dat zijn alter-ego Chef Watson fantastische recepten kan schrijven, heeft sterrenkok Onno Kokmeijer van het Okura Hotel onlangs bewezen. Dat Watson de e-commerce op z'n kop gaat zetten, is een boude bewering die Retail Consultant Jerry Stam van IBM wel aandurft.

Watson, exponent van zelflerende computersystemen, herkent spraak, begrijpt de context van complexe vraagstukken en geeft ook nog eens braaf antwoord. Stam: "Met zelflerende computersystemen kunnen we klanten veel beter helpen. De technologie wordt gebruikt om artsen te helpen bij het opstellen van diagnoses en behandelplannen voor kankerpatiënten. De computer observeert, interpreteert, evalueert en maakt beslissingen. Zulke functionaliteiten integreren we in toenemende mate ook in webshops."

Dat laatste kunnen we constateren op de website van The North Face. De computer helpt bij het plannen van je reis naar bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland, geeft informatie over het gebied, het seizoen en wat je nodig hebt aan equipment. Zulke technologie stelt webwinkels in staat te voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van de klant, die gepersonaliseerde antwoorden wil. Webshops die daarin mee willen, moeten dit kunnen bieden.

Stam: "In de Twinkle Top 100 zien we dat grote spelers steeds groter worden. De anderen haken af. Je handhaven in de top vraagt om personalisatie, klanten centraal stellen en naadloos communiceren, via welk kanaal dan ook. Gelukkig worden oplossingen met abonnementen in de cloud steeds laagdrempeliger aangeboden. Zo kunnen kleine retailers toch aanhaken op belangrijke ontwikkelingen en klanten op alle contactmomenten goed bedienen. En dat gaat verder dan het scherm van je smartphone, iPad of desktop. Communicatie gaat zich uitstrekken tot in de huiskamer. Het boodschappenlijstje wordt straks gemaakt met stemcommando's, of door het scannen van barcodes." Want een scherm is ook maar een scherm, vindt men bij IBM.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »

Talent ontdekken met slimme algoritmes

Volgens University of Toronto nemen machines betere beslissingen dan mensen. Algoritmes zouden betere kandidaten selecteren dan recruiters.

Lees artikel »

Dajte si pozor na vás? Taalbarrières in de bouwput

Communiceren met buitenlandse onderaannemers, wie kan het?

Lees artikel »

Fenixloods Katendrecht: 212 hippe lofts aan de Maas

De oude Fenixloods van de Holland Amerika Lijn in het Rotterdamse Katendrecht wordt momenteel 'gebimd' tot loftwoongebouw.

Lees artikel »