Introductiedagen: Sogeti spuit nieuwe aanwas rood

We krabbelen langzaam uit de crisis. Voor IT-bedrijven betekent dit: recruiteren van nieuw personeel. Bij Sogeti gebeurt dit maandelijks. AutomatiseringGids liep op 1 april een dagje mee. "Wij willen Sogetisten van jullie maken. Je zou het hersenspoeling kunnen noemen maar dat klinkt zo vervelend."

"Het begint weer een aardig groepje te worden Ruud", meldt Hanneke Driessen van de Sogeti Academy tevreden aan Ruud Poels in de kantine van het hoofdkantoor in Vianen. Communicatie-manager Poels beaamt dat. Hoewel er een paar jaar geleden soms meer dan honderd nieuwelingen per maand deelnamen aan de introductiedagen, is hij blij dat het er deze ochtend 36 zijn. Met zulke aantallen gaat Sogeti de streefcijfers halen. Tussen de 350 en 500 professionals wil het bedrijf in 2011 een contract aanbieden.

Het is vrijdag 1 april. Een gemêleerd gezelschap heeft zich verzameld in de Sogiëteit op de eerste etage. Testers, programmeurs, adviseurs, architecten, unit-managers, sales-managers en project-managers. Veel vrouwen deze keer, ongeveer een derde. De meesten zijn via/via geworven, op netwerksites of carrièrebeurzen.

Ook op de campussen van 's lands technische universiteiten manifesteert het bedrijf zich nadrukkelijk. "We willen zo snel mogelijk op het netvlies van studenten staan", aldus Chiel Kronenburg, relatie-manager HBO WO: "Als studenten het rode schoppen-teken zien, moeten ze meteen aan ons denken. Vervolgens proberen we hen met de inhoud te triggeren. Bij ons kunnen ze de meest interessante technische uitdagingen verwachten."

Bij Sogeti is men overtuigd van de eigen kwaliteiten. Het bedrijf beweert zelfs de beste opleider van Nederland te zijn. Voor Adriana Koenraadt (26), een van de nieuwelingen, was dat een belangrijke reden om voor dit bedrijf te kiezen. Koenraadt is aangenomen voor 32 uur bij de divisie Software Control. Ze studeerde technische informatica aan de TU Eindhoven. In oktober had ze een prima gesprek met een recruiter op een carrièrebeurs. Koenraadt: "Er was veel persoonlijke aandacht. Hij stelde de juiste vragen en heeft me daarna nog regelmatig gebeld om te informeren hoe het ging. Het contact verliep prettig. Ik ben ervan overtuigd dat ik hier mijn persoonlijke ontwikkeling kan vormgeven. Ik wil mijn softskills verbeteren, zoals omgang met klanten en presentatievaardigheden. Op de Sogeti Academy kan ik echt alle kanten op."

Wereldwijd heeft het van oorsprong Franse bedrijf meer dan 20.000 medewerkers. In Nederland zijn het er 3.200 (verdeeld over acht vestigingen). Vanuit Mumbai en Bangalore in India werken nog eens 200 mensen voor Sogeti Nederland. CEO Jeroen Versteeg legt de nieuwelingen uit hoe dat zit: "Offshoring is bij ons volledig geïntegreerd. Logisch. Indiërs zijn goed en kostentechnisch interessant. De komende jaren willen we die verhouding meer naar onze hand zetten want 200 is veel te weinig op een totaal van 3.200. Offshoring heeft de toekomst. IT-bedrijven die daar niet in meegaan, gaan het niet redden."

Opvallend is het informele contact tussen de nieuwelingen en de CEO, die niet van dikdoenerij houdt, door bijna iedereen met ‘je' wordt aangesproken en zo nu en dan pardoes wordt geïnterrumpeerd. Versteeg dist de nieuwelingen een smakelijk verhaal op over zakelijke gebruikers ("zij willen functionaliteiten via smartphone en PDA ontsloten hebben"), nieuwe concurrenten ("ook Amazon en Cisco bieden geïntegreerde oplossingen"), de exponentiële groei van de hoeveelheid data ("in 2011 is die even groot als alle jaren daarvoor bij elkaar") en the internet of things ("heeft impact op opslag, security, nieuwe toepassingen en business intelligence").

Informatietechnologie zit volgens Versteeg in een "volledige transitie". De vraag naar personeel zal daardoor flink stijgen: "We gaan weer naar tekorten op de arbeidsmarkt. Dat is goed èn slecht nieuws voor jullie. Het goede nieuws is dat niemand in de zaal bang hoeft te zijn zonder werk te komen. Het slechte nieuws is dat jullie waarschijnlijk tot je 72ste aan de bak moeten."

De CEO is overigens ook niet bang om gevoelige kwesties aan te snijden. Zoals deze: "Als industrie moeten we stoppen met dingen leveren die technisch niet kunnen. Met informatietechnologie kan niet alles. Laten we dus niet doen alsof dat wel zo is. Als het te ingewikkeld is wat de klant vraagt, is het onze taak om ‘nee' te zeggen." Dat geeft ademruimte. Een van de aanwezigen in de zaal gaat voor de bevestiging: "Jeroen je bedoelt dus dat wij tegen een klant mogen zeggen dat we geen tovenaars zijn en niet alles kunnen fixen?" Precies, dat bedoelt de CEO.

Het geeft mooi aan waar dit bedrijf voor staat. Nieuwe medewerkers mogen kritisch zijn. Verder behoren openheid en passie tot de gereedschapskist. Arbeidsmarktdeskundige Kronenburg vult het wensenlijstje aan: "Een Sogetist wil altijd beter worden in zijn specialisme, heeft een pro-actieve houding, kan zichzelf verkopen, is ondernemend en weet te lobbyen voor nieuwe opdrachten."

We voegen er nog één eigenschap aan toe: een Sogetist houdt niet van bedrijven die massaal personeel ontslaan bij economische tegenwind. Want waar de vier grootste IT-bedrijven van Nederland tijdens de kredietcrisis bijna 6.000 mensen ontsloegen, hield de nummer vijf iedereen aan boord. "Natuurlijk heeft dat geld gekost. Maar gelukkig konden we het betalen", aldus Kronenburg. "We hebben geleerd van de internetbubbel begin deze eeuw. Toen hebben we mensen ontslagen en kostte het vijf jaar om het evenwicht te herstellen. Deze keer wilden we het anders doen. We hebben veel mogelijkheden gegeven voor bijscholing. En we hebben een andere verdeling over de sectoren gemaakt. Nu zijn we minder afhankelijk van de financiële sector."

De nieuwelingen konden ondertussen bijna niet wachten om aan de slag te gaan. Op 1, 4 en 5 april beleefden ze hun vuurdoop en konden ze alvast wennen aan de joviale bedrijfscultuur. Jeroen Versteeg: "Onze klanten vinden Sogetisten aardiger dan medewerkers van onze concurrenten. Wij willen dus Sogetisten van jullie maken. Je zou het hersenspoeling kunnen noemen maar dat klinkt zo vervelend. Wij houden het liever op rood spuiten."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »

Talent ontdekken met slimme algoritmes

Volgens University of Toronto nemen machines betere beslissingen dan mensen. Algoritmes zouden betere kandidaten selecteren dan recruiters.

Lees artikel »

Dajte si pozor na vás? Taalbarrières in de bouwput

Communiceren met buitenlandse onderaannemers, wie kan het?

Lees artikel »

Fenixloods Katendrecht: 212 hippe lofts aan de Maas

De oude Fenixloods van de Holland Amerika Lijn in het Rotterdamse Katendrecht wordt momenteel 'gebimd' tot loftwoongebouw.

Lees artikel »