MediaMonks: the true story

MediaMonks bestaat tien jaar. In die tijd is er veel gezegd en geschreven over dit recalcitrante mediabedrijf uit Hilversum. Maar hoe is het nou echt gelopen? Wat gebeurde er in de kelder onder Grand Hotel Gooiland? Wie zijn Lee Feldman en admin monk Suzanne? En hoe kon het bedrijf in tien jaar tijd groeien van 2 naar 110 medewerkers? Wesley, Gin en Victor vertellen alles.


2001
Hobbyisme in de kelderbox

Grand Hotel Gooiland in Hilversum mag dan vier sterren hebben, in de kelderruimte onder het complex waar monnik Gin en monnik Wesley op 28 januari 2001 MediaMonks oprichtten, was van luxe weinig te merken. Er was geen telefoon. En geen daglicht. Het was een benauwd zweethok, amper twee meter hoog, dat feitelijk niet eens bestond. Op geen enkele bouwtekening was de ruimte terug te vinden. Problemen hadden Wesley en Gin daar overigens niet mee want geld hoefde er niet betaald te worden. Precies tien jaar geleden begonnen ze er met het bouwen van websites. Ze aten er goedkope pizza's, tikten er duizenden blikjes Red Bull weg en vielen er in slaap achter hun computers. Ze zaten er illegaal. Dat had voor- en nadelen. Als eens in de zoveel tijd de brandweer door de gangen denderde voor een oefening, moesten licht en geluid uit. Als een duikboot in de Tweede Wereldoorlog: motoren dempen en iedereen doodstil om niet te worden opgemerkt. Dat waren andere tijden. In het hotel zat ook een discotheek. Als ze 's nachts aan het werk waren, hoorden ze de feestvierders door de gangen stuiteren. Dat kon geconcentreerd werken soms knap lastig maken. Maar de fascinatie voor games en animatie maakte alles goed. Gin en Wesley waren gegrepen door de filmpjes van Kung Fu en Blaxploitation. Dat wilden ze zelf ook. Van zakendoen hadden ze geen flauw benul. Maakte niet uit ook. Of ze nou 1.000 of 3.000 gulden voor een opdracht kregen, ze waren altijd bereid helemaal los te gaan.


2002
Website online

Okay, we gaan verder in de tegenwoordige tijd. MediaMonks is een soort van bedrijf geworden. Daar hoort een website bij. In 2002 gaat de eerste -zijwaarts scrollende- website online. De lancering van de site brengt flink wat excitement met zich mee want op internet draait het om zien en gezien worden. "We wilden weten welke belangrijke sites over ons schreven", vertelt Gin daarover in de vergaderzaal op de eerste verdieping van het pand aan de Schapenkamp in Hilversum, waar het bedrijf alweer vijf jaar resideert. Gin: "Veel sites waren er nog niet. Zo'n dertig tot vijftig belangrijke sites volgden we. In de lijstjes zagen we onze naam steeds vaker terugkomen tussen top-internetbedrijven als 2Advanced, Jet Studios, JUXT Interactive, Gemunk en Ego Media." Het gebeurt allemaal vanuit de kelderbox onder het hotel. Wesley: "We checkten elke dag de statistieken. Ineens kregen we 8.000 bezoekers op een avond. Toen hebben we ook maar meteen telefoon aangeschaft. Er moest een nummer op die site, anders waren we alsnog onbereikbaar." Site en telefoon doen hun werk. De mailbox zit altijd vol. From all over the world, van Brazilië tot Zuid-Korea, worden er cv's ingestuurd door jonge mensen die voor MediaMonks willen werken. Gebeld wordt er ook. Veel. Klanten klinken soms erg serieus en gewichtig. Er zitten allerlei "bubbelverhalen" tussen maar ook serieuze belangstelling is geen uitzondering meer. De eerste klant die een appèl doet op hun creatieve vermogens is Lee Feldman van Blast Radius. Feldman werkt voor Heineken en is in Nederland op zoek naar talent. Hij is bereid 75 gulden per uur te betalen. Vet!


2003
Nintendo

Op 27 april 2003 komt er een mail binnen van een zekere Wolfram van Nintendo. In de kelderbox gaat pardoes de zon schijnen. ‘Hallo, ik ben Wolfram. Kunnen jullie uiterlijk 30 april een voorstel sturen?' Wesley: "Ik zat alleen en belde meteen Gin, die op vakantie was in Thailand. Of hij in het vliegtuig terug een voorstel kon schetsen. Op Koninginnedag hebben we het voorstel afgerond. We kregen 10.000 euro en waren helemaal in de war." Nintendo is enthousiast en wordt vaste klant. Voor elke Europese lancering van een product of game kloppen ze aan bij de mannen van MediaMonks, die vervolgens weten wat hen te doen staat: Knallen! Gewaagde dingen maken! Niet bang zijn voor keiharde deadlines! Wesley: "We lieten ons nooit afschrikken. Altijd bedachten we het vetste idee dat we maar bedenken konden." Deze aanpak blijft niet onopgemerkt. Ze winnen allerlei prijzen door eigenwijs te doen waar ze goed in zijn. In creatief opzicht gaat het fantastisch en de klanten komen vanzelf naar hen toe. Het gebeurt allemaal zonder beleid of strategie. De komst van Victor, eind 2003, komt daarom als geroepen. Wesley herinnert het zich nog goed: "Het was een hele rare avond. Ik kwam uit de kelder. In het hotel zag ik mensen van Idols rond de piano ‘She's so lovely' zingen. Ik nam de trein naar Amsterdam en op Centraal Station liep ik Victor tegen het lijf. Ik wist dat deze gast heftig veel gasten kende. Hij had precies het commerciële inzicht waar we naar op zoek waren."


2004
Jaguar Racing Team

De groei zet door. MediaMonks verlaat de kelderbox en betrekt een zolderetage aan de Kerklaan (waar kort daarvoor nog een wietplantage is opgerold). 's Zomers wordt het er 50°C. 's Winters waai je er uit je jas. Geen toplocatie maar ruimte is er genoeg. En die komt goed van pas ook. Het personeelsbestand groeit in 2004 van vier naar veertien. Victor: "Iedere maand werd er weer een nieuw bureau aan de muur gespijkerd." Met de komst van Victor wordt ook de orderportefeuille steeds voller. Interessante nieuwe klanten als TomTom melden zich. Ook onbekenden kloppen aan. De vreemdste verzoeken komen binnen. Soms lijken het spamberichten, zo onwaarschijnlijk. Tussen de Arabische prinsen (die je vandaag nog miljonair willen maken) en Chinese ondernemers (die meestal mister Song heten en schrijven dat je een ‘terrible mistake' maakt als je geen zakenpartner wordt) zitten ook echte pareltjes. Victor: "Er kwam een aanvraag binnen vanuit een hotmail-adres van een zeker Johannes Klien. Zijn zoon was formule 1-coureur. Klien wilde weten wat een website voor zijn zoon kostte. We mailden dat zoiets 50.000 euro kostte en dat hij de helft vantevoren moest betalen." Een dag later staat het geld warempel op de rekening. Klien blijkt inderdaad de vader (en manager) van Jaguar-coureur Christian Klien. Wesley: "Johannes Klien dacht dat we een heel groot bedrijf waren omdat er twintig personages op onze site stonden. Ik beloofde hem dat ik tien man op de opdracht zou zetten en ging er vervolgens zelf mee aan de slag."


2005
Schapenkamp 2A

De echte en virtuele monniken buitelen over elkaar heen. De virtuele komen goed van pas om vervelende klusjes op te knappen. Zo wordt er een mailadres aangemaakt voor ‘Suzanne'. Gin "De meest erotiserende naam die we konden bedenken." Suzanne moet als admin monk achter klanten aan die niet betalen. Dat werkt prima. Alleen lastig als mensen voor haar bellen. Victor: "Ze was altijd net even buiten de deur." Het tekent de aanpak van MediaMonks: nooit kiezen voor ‘save' of ‘standaard'. Deze aanpak blijkt niet alleen uit het geleverde werk maar ook uit de manier waarop nieuwe opdrachten worden binnengehaald. Victor is degene die op feestjes als angry young dog tegen iedereen aan blaft. Zijn methode is simpel: "Wij zijn beter dan de rest. Geef ons een kans. De eerst opdracht doen we gratis om te bewijzen dat we sneller zijn, dat het fijner met ons werken is en dat het er beter uit ziet dan je ooit gezien hebt." Ook bij de keuze van het nieuwe kantoor -de Kerklaan slibde dicht- komt de gewaagde keuze boven drijven. Nadat er wat saaie keukenshowrooms en kantoortuinen zijn afgeschoten, valt de keuze op een veel te groot en veel te duur pand aan de Schapenkamp. Gin: "De meest prominente plek van Hilversum! Supercool! We konden de huur maar drie maanden vooruit betalen. Daar stond tegenover dat we ramvol met werk zaten." Schapenkamp 2 wordt een plaatje, met open ruimtes en lange tafels: de beste manier om samen te werken en van elkaar te leren.


2006
Schapenkamp 2B

Wesley: "De eerste vijf jaar voelden als één dag. We vertelden iedereen altijd dat we nooit meer dan tien man personeel wilden omdat we anders de kwaliteit niet meer konden garanderen. Maar op een gegeven moment waren het er vijftig. Toen er eentje ging samenwonen en een huis kocht, kreeg ik pas echt in de gaten dat we een serieus bedrijf waren." De meeste medewerkers komen als stagiair binnen en gaan niet meer weg. Zo wordt de familie steeds groter. Om alle opdrachten gedaan te krijgen is er continu behoefte aan goeie designers, flash programmeurs, animatoren en illustratoren. Maar waar breng je ze onder? Ze hebben tenslotte ruimte nodig. Gelukkig kan ook Schapenkamp 2B worden gehuurd. En nu we toch bezig zijn: er worden in 2006 ook drie account monks aangenomen. Dat klinkt stoer. Toch heeft de bedrijfsvoering nog steeds iets kneuterigs. Er is geen strikte hiërarchie. ("Gelukkig niet, goede ideeën mogen ook van stagiairs komen.") Er zijn geen afdelingen. Er zijn geen regels, geen vaste werktijden. Er is geen vakantieregistratie-systeem. Kan dit wel? De bedrijfsadviseurs lopen de deur plat om hun diensten kwijt te raken. Een beetje bedrijf heeft toch regels, managers, commissarissen en aandeelhouders? Gin: "What the fok! Je hoeft niet saai en bureaucratisch te worden. Er is maar één ding waar ik aan moet wennen nu we groter zijn: je hebt niet meer alles wat de deur uit gaat zelf in je handen gehad. Soms loop ik rond en zie ik dat er vette shit is gemaakt en gelanceerd waar ik zelf niks vanaf wist."


2007
Laatste kerstfeest samen

Maar wacht even... begint deze grap niet een beetje uit de hand te lopen? Dat vragen Wesley, Gin en Victor zich ook af als ze eind 2007 weer bij elkaar zitten om samen kerstmis te vieren. Ook dit jaar houden ze de traditie in ere om iedereen te dissen met een persoonlijk afzeikverhaal (en het weer goed te maken met een cadeautje). Het grote verschil met voorgaande jaren is dat de sessie deze keer 4½ uur duurt. Samen kerstmis vieren is een uitputtingsslag geworden, die duidelijk maakt dat zestig aardigheidjes presenteren achter elkaar iets teveel van het goede is. Gesloopt door hun eigen traditie besluiten ze dat het in 2008 anders moet. Wat overigens niets zegt over hoe de zaken dit jaar gelopen zijn. Ook in 2007 is -het wordt eentonig- de stijgende lijn doorgezet. Hoewel de eerste onheilsberichten over een naderende economische crisis al in de krant hebben gestaan, lopen bij MediaMonks de zaken als gesmeerd. Er zijn weer nieuwe klanten binnengehaald en nieuwe medewerkers aangenomen. De afdeling MediaMonks Games, opgericht in 2006, is eind 2007 al op weg om het grootste online advergaming bureau van Nederland te worden. Steeds meer nationale en internationale adverteerders ontdekken dat games perfect werken om op een entertainende wijze in contact te komen met specifieke doegroepen. Onder de kerstboom tellen de monniken hun zegeningen en kijken ze vooruit naar het nieuwe jaar. Ideeën genoeg. Het brainstormen houdt nooit op.


2008
Lost Jobs

Stunts worden het handelsmerk. Neem nou het werven van nieuwe medewerkers. In juni 2008 zien de heren een mogelijkheid om personeel over te nemen van concurrent Lost Boys, die in een ontslagronde zit. ‘Lost Jobs' wordt de campagne gedoopt. Ben je lost? Kom dan bij MediaMonks werken! Er reageren zestig sollicitanten. Daarvan worden er tien aangenomen (waarvan drie echte Lost Boys). "We hielden ervan om te schoppen en te dissen", blikt Wesley terug. Dat wordt steeds lastiger, want schoppen doe je over het algemeen naar boven en niet naar beneden. Maar boven hen is er niks meer. MediaMonks is de allergrootste. Een tijdperk wordt afgesloten in stijl, met een filmpje dat veel publiciteit zal genereren: MediaMonks maken gehakt van de concurrentie. Het filmpje (het eerste dat in de nieuwe videostudio is gemaakt) wordt getoond in Bitterzoet in Amsterdam waar op 28 juli 2008 het 7½-jarig bestaan wordt gevierd. Het is MediaMonks' businessplan en toekomstvisie in één. Wat zien we? Een monnik, een hele gemene, die zijn vechtkunst demonstreert door met zijn fenomenale kracht en souplesse de concurrentie in elkaar te beuken. Zijn hoofd, vuisten, vingers, ellebogen en knieën zijn moordwapens die naamplaten verpulveren van NR6, MediaRepublic, Qi, RedUrban, Clockwork, ACHTUNG!, Bone, eFocus en Fabrique. (Het plaatje van Lbi wordt door de monnik meewarig bekeken en achteloos over de schouder gegooid.) Gin: "Alle concurrenten in het filmpje waren positief. Ze waren blij dat we hen serieus namen." Noot van de redactie: Rhinofly zat niet in het filmpje en was not amused. Dit bedrijf werd kennelijk liever in elkaar gebeukt dan genegeerd.


2009
Autoriteit in online games

Victor is inmiddels een veelgevraagd spreker op congressen. Met rode oortjes zit de concurrentie te luisteren als hij op 17 september 2009 een presentatie geeft tijdens eDay in de Van Nelle Fabriek. Hoe haal je succes met online gaming? Tja... dat willen de concurrenten graag weten. Het wordt een leerzame koude douche. In een presentatie van zestien minuten legt Victor uit waarom er zo weinig goede voorbeeldcases zijn: "Er wordt te weinig vantevoren nagedacht over wat men wil bereiken. Merkbekendheid? Interactie met de bezoeker? Online sales? Dat moet duidelijk zijn voordat het concept wordt uitgewerkt in een geïntegreerde aanpak, met het juiste advertentiemedium en met de juiste aansluiting op de ‘above the line-campagne'. Het concept van de bestaande campagne kan voor 80 procent worden doorvertaald naar de game play. Het mag nooit een 1-op-1 doorvertaling worden want dat werkt niet." Victor toont in Rotterdam online games voor opdrachtgevers als McDonalds, de Bijenkorf en Rabobank. De ooh's en aah's uit de zaal verraden bewondering. Met name het spelletje gemaakt bij de campagne ‘Vrij soa vrij' oogst lof. Droog is het commentaar van Victor bij dit toch wel precaire onderwerp: "Het spelletje sluit aan op een tv-commercial voor de doelgroep tussen 18 en 25 jaar. Het gaat erom zoveel mogelijk exen buiten de deur te houden. In het spelletje komen ze naar je bed toe lopen. Je vangt ze met een condoom. Vergeet niet je eigen vriendin ook af en toe wat aandacht te geven, anders loopt ze weg, en dan heb je helemaal niks meer."


2010
Vestiging in Londen

De wilde plannen die in 2007 onder de kerstboom ontstonden, worden stuk voor stuk gerealiseerd. Een daarvan is een kantoor in Londen. Ook daar wil MediaMonks laten zien wat ze kunnen. Begin 2010 gaat het kantoor open. Joris Pol geeft leiding aan een klein team. Waarom juist Londen? Wesley: "Nou, omdat daar de grote reclamebureaus zitten waar we graag mee samenwerken. Van alle Europese mediacampagnes begint 80 procent in Londen." Het eerste jaar in Londen verloopt uitstekend. Het zoveelste succesnummer lijkt zich te gaan voltrekken. Nu zou het wel leuk zijn voor dit verhaal als het ineens een onverwachte wending kreeg, een bommelding, een inval van de fiscus, zoiets. Maar dat is allemaal niet het geval. Ook in 2010 stijgt het personeelsbestand, van 90 naar 110 medewerkers. Schapenkamp 2 zit nokvol. De whizzkids zitten er aan lange tafels met elk twee beeldschermen voor hun neus. De jongste is 18, de oudste nog geen 35. Rondkijkend als buitenstaander valt je op hoe geconcentreerd ze aan het werk zijn. Soms nemen ze even een break en gaan ze bij Joke in de kantine een blikje Red Bull halen of een banaan. En dan weer aan het werk. Het is opvallend rustig in de zalen. This is creative digital production man! Wat is het geheim van MediaMonks? Gin: "Oplossingen heb je in drie varianten: watterig, save en gewaagd. Die laatste is de MediaMonks-variant. Ik lees bijvoorbeeld geen briefings want dan kom je steeds op dezelfde dingen uit."


2011
MediaMonks bestaat 10 jaar

En toen was het ineens 28 januari 2011. Wat ooit begon in de zompige kelder van Grand Hotel Gooiland, is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf, dat door Nederlandse en buitenlandse multinationals feilloos wordt gevonden. Maar vandaag even niet. Er is niemand bereikbaar want MediaMonks bestaat 10 jaar. Groots en meeslepend wordt het feest gevierd in Hotel Arena, met alle monniken, relaties, klanten, vrienden en vriendinnen. Vandaag mag iedereen dronken worden. MediaMonks heeft namelijk bewezen dat je hard kunt groeien gewoon door hard te werken. Een groeistrategie is er nooit geweest. Het lijkt soms eerder geluk dan wijsheid (hoewel we de mannen met die verklaring natuurlijk ernstig tekort doen). Hoe dan ook: Wie had dit ooit kunnen denken? Gin en Wesley in elk geval niet als ze in de kelder onder Grand Hotel Gooiland weer eens naar hun beeldscherm zaten te staren, wachtend op een mailtje (lees: opdracht) van Lee Feldman. Het is een raar verhaal. Victor: "De groei is ons overkomen. Ik kan me niet herinneren dat we ooit fantasieën hebben gehad over de toekomst. We hebben altijd enorm in het heden geleefd. Pas nu zijn we er aan toe om echt een strategie te bepalen voor internationale groei. We zitten pas aan het begin van onze ontwikkeling." Ook dit jaar gaat men er in Hilversum en Londen dus weer vol tegenaan. Victor: "In 2011 spelen we in op drie belangrijke trends: Facebook, Facebook en Facebook. En we gaan ons richten op de productie van mobiele applicaties."


2012
New York?

Filosoferen over het jaar 2020? Mwah... laten we dat maar niet doen. "Misschien kun je dan een website knuffelen", luidt de wat flauwe voorspelling, waarmee impliciet wordt aangegeven dat er voor luchtfietserij geen tijd is. Liever wordt er gesproken over haalbare plannen in de nabije toekomst, zoals het openen van een kantoor in New York. Dat plan staat voor 2012 op de agenda. Ook in New York denkt MediaMonks vanwege de schaalgrootte de concurrentie aan te kunnen en voor de grotere reclamebureaus daar te gaan werken aan campagnes voor de Amerikaanse markt. New York is the place to be om heel Noord- en Zuid-Amerika te regisseren. En Europa? Victor: "Hier gaan we een serieuze poging doen om binnen enkele jaren nummer één te zijn in creative digital production." Laat niemand roepen dat dit onhaalbaar is. MediaMonks lijkt namelijk de juiste mix in huis te hebben van actuele kennis en ervaring. Waar traditionele media- en reclamebureaus vaak digitale kennis missen, kleine gamebedrijven te weinig verstand hebben van communicatie, en interactieve bureaus geen technische realisatie in huis hebben, heeft MediaMonks het alledrie. Het bedrijf zit bovenop de nieuwste ontwikkelingen waarin alles draait om slimme integratie van concepten in bestaande campagnes via bannering, Hyves, Windows Live Messenger, YouTube, game portals en websites. Ja hoor, men is goed bezig in Hilversum. En dat ziet men natuurlijk ook in New York, San Francisco, Sjanghai, Tel Aviv en Rio de Janeiro. Het is awesome. Het is weird. Het is best wel fokking ongelofelijk.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »