Meer toegevoegde waarde persen uit SAP

Het profiel van de SAP-professional is breder dan ooit. Hij of zij moet thuis zijn in nieuwe tools en technieken, wordt geacht verstandige dingen te roepen over architectuur, onderhoud en bedrijfsprocessen, en moet communiceren met de klant (in de taal van de business). Haalbaar? "We realiseren ons dat het schaap met de vijf poten niet bestaat."

Nieuwe tools, nieuwe talen, ander gereedschap, dat is kort gezegd de turbulente wereld van de SAP-professional van vandaag. Technologie wordt steeds complexer en de markt verandert in een moordend tempo. Smartphones en apps kwamen op en wisten de consument in no time te verleiden. Voor tablets en allerlei mobiele devices geldt hetzelfde. De consument is er in zijn privéleven aan gewend geraakt en wil er ook op het werk gebruik van kunnen maken. ‘Goh, ik wil die rapportage voortaan graag op mijn iPad.' En of de IT-afdeling dat maar even wil fixen.

Als het hierbij bleef, viel het allemaal nog wel mee. Maar het gaat verder. En dieper. De lijst met bedrijfsprocessen die in SAP worden vastgelegd, is in de loop der jaren steeds langer geworden: voorraden, de administratie, logistieke processen en personeelsgegevens staan allemaal in SAP. Van de IT'er wordt verwacht thuis te zijn in tools, technieken, architectuur en bedrijfsspecifieke processen en te communiceren met de klant in de taal van de business. Soms moet hij of zij personeel aansturen, en het is nog niet zo gek gedacht dat dat personeel in India zit. Outsourcing, offshoring, decentralisatie of juist centralisatie, de SAP-professional zit er midden in.

Consultant Robert Eijpe van NL for Business herkent het beeld: "We worden geacht meer uit SAP te halen op het vlak van mobility, integratie en gebruikersinterfaces. Vroeger was ERP een gesloten geheel. Het is allemaal veel opener geworden, met nieuwe pakketten, nieuwe concurrenten en nieuwe keuzemogelijkheden voor de klant. We moeten ons dus blijven ontwikkelen, ook in onderhandelingsvaardigheden en communicatie. Een jaarlijks bezoek aan de SAP Techet is dus eigenlijk onmisbaar, net als intensief volgen van de internet-community. Met de ervaring van vijf jaar geleden kom je niet meer aan de bak."

Kenniskloof
"De rol van SAP- professionals is veranderd", stelt ook Hans de Labije van de VNSG. "Het profiel is veel breder geworden. Dat heeft gevolgen voor de benodigde competenties. Hoe gaan bedrijven daarmee om? Daarover zullen ze na moeten denken. Ze kunnen ofwel kiezen voor intern opleiden van SAP-professionals, zodat die in de toekomst van blijvende waarde zijn voor hun bedrijf, ofwel competente SAP-professionals inhuren, wat natuurlijk een stuk duurder is. In elk geval ontkomen ze niet aan het maken van beleid en ontwikkelen van professioneel talentmanagement om SAP-professionals niet alleen aan te trekken maar ook te behouden."

Een pasklare standaardaanpak is er niet, stelt De Labije. "One size doesn't fit all." Bedrijven moeten beleid ontwikkelen dat past bij hun organisatie. Goed beleid begint met het delen van kennis met andere organisaties. Daartoe heeft de VNSG een taakgroep opgericht die op 12 april haar conclusies presenteert tijdens het VNSG-congres in Maastricht (zie kader). Daar kunnen SAP-professionals elkaar ontmoeten en bijpraten. Volgens De Labije, lid van de taakgroep, stond een aantal vragen centraal: Wat maakt de SAP-specialist tot SAP-professional? Wat zijn de verschillende rollen die de specialisten tegenkomen en moeten spelen? Waardoor veranderen de competenties? Hoe ziet het carrièrepad van een SAP-professional er over een aantal jaren uit?

De taakgroep stelt dat er een grote kloof is tussen wat met SAP in theorie allemaal mogelijk is en wat daarvan binnen organisaties in de praktijk terechtkomt. Gebruikersorganisaties zitten te springen om nieuwe, opwindende on device- en on demand-mogelijkheden maar de IT-afdeling is lang niet altijd in staat om aan deze wensen gehoor te geven. De taakgroep constateert dat er binnen bedrijven soms wel wordt nagedacht over dit vraagstuk, maar dat iedereen zijn eigen aanpak hanteert. In elk geval betekent niet investeren in kennis en vaardigheden dat het in de toekomst alleen maar lastiger wordt om de opgebouwde voorsprong op de concurrentie te consolideren, of om bij te blijven.

Tekort aan experts
Tot zover de taakgroep. Wat vinden de partijen in het veld? "Wij merken dat onze klanten vooral vragen naar mobiele applicaties", aldus projectmanager Anika Boerdonk van Ctac. "Op de werkvloer wordt steeds meer gebruik gemaakt van smartphones en tablets. Daar moeten we op anticiperen. Om onze klanten (met name in het mkb) te helpen, zijn wij zelf continu op zoek naar nieuwe modules die we over bestaande SAP-systemen heen kunnen leggen. Dat vraagt iets van onze professionals. Om bij te blijven moeten zij gerichte trainingen volgen en vooral veel praktijkervaring opdoen. Inderdaad, training on the job."

Ook opleider Jeroen van Eik van Capgemini Academy onderkent dat het speelveld van de SAP-professional steeds breder wordt. Daarop is het trainingsaanbod van Capgemini Academy afgestemd. Van Eik licht toe: "Implementatie van pakketten wordt steeds complexer. Vroeger bestond SAP uit een ERP-pakket. Nu praten we over tientallen pakketten, en meerdere servers. Wij willen natuurlijk niet zomaar wat bouwen. Het moet passen in de architectuur, goed te onderhouden zijn en beheersbaar blijven in de toekomst. En het moet allemaal met elkaar praten. De consultant komt er niet meer met één SAP-specialisatie. Een financieel consultant moet verstand hebben van alle pakketten waarin je financiële rapportages kunt doen. Hetzelfde geldt voor voorraadbeheer, logistiek en personeelsgegevens."

Van Eik noemt met nadruk de opkomst van wiki's, social software en cloud computing: "Capgemini Academy zorgt dat consultants een concreter beeld krijgen van wat die ontwikkelingen betekenen. Onze opleiding IT Future Fundamentals richt zich op nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast hebben we nog tientallen andere opleidingen waar een stuk SAP in zit. Het kan gaan over architectuur, testen of het in kaart brengen van requirements. Overigens willen we niet alleen opleiden maar zeker ook inspireren. Cursisten geven hun eigen presentaties, en er is ruimte om te netwerken en kennis over te dragen."

De opleidingen spelen in op verbreding van het vakgebied. Hoe ziet het ideale profiel van de SAP-professional eruit? Anika Boerdonk van Ctac "Wij moeten het hebben van ondernemende, klantgerichte consultants die expert zijn op hun vakgebied in een specifieke branche. Zij moeten liefst buiten hun eigen SAP-module kunnen denken, en verder kunnen denken dan hun eigen opdracht. Het is de combinatie van SAP-inhoudelijke kennis met kennis van bedrijfsprocessen die n u essentieel is. Zulke mensen zijn lastig te vinden. Aan echte experts is een tekort, ook aan de onderkant van de consultancymarkt, de young professionals. We realiseren ons overigens dat het schaap met de vijf poten niet bestaat."

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »