Paasmarketing Hema: de kracht van het woord

Het paarsrode pakje in mijn hand liet aan duidelijkheid niets te wensen over. ORIGINELE ISRAELISCHE MATZES, stond erop. Israelisch zonder puntjes. Op de verpakking las ik dat het krackertje was gemaakt van tarwemeel en water. Verder niks. Lekker zuiver! Geen smaakversterkers, E481 of andere ellende. Grappig! Ik associeerde de Hema namelijk helemaal niet met matzes. Daar moest je toch voor in de speciaalzaak zijn?

Afijn, ik wilde het pakje terugleggen -ben namelijk niet zo van de impulsaankopen- maar draaide het toch nog even om. Mijn oog viel op een tekst: DE MATZES WORDEN GEBAKKEN ONDER SUPERVISIE VAN DE OPPERRABIJN VAN GIVATAYIM. Mijn knieën werden week. Onmiddelijk verdween mijn verzet tegen de aanschaf van een product waarvoor ik niet gekomen was. Het leek wel of ik naar adem stond te happen, in elk geval was ik volkomen van mijn stuk gebracht door deze totaal onverwachte mededeling. Niks Keuringsdienst van Waren, niks Mededingingsautoriteit, TNO of KNMI. Deze boodschap kwam rechtstreeks tot ons van de Opperrabijn. KOSHER VOOR PESACHGEBRUIK, las ik verder. Toe maar. Supervisie. Opperrabijn. Kosher. Pesach. Givatayim. De woorden buitelden over elkaar heen en versmolten tot een mooi avontuur in een ver vakantieland.

Dit product moest ik om de een of andere reden hebben. Als door een insect gebeten zocht ik naar de dichtstbijzijnde kassa. De interpretaties in mijn hoofd bleven maar pruttelen. Givatayim... dat kon nooit ver van Jeruzalem zijn. Met een grijns van onoverwinnelijkheid sloot ik aan in de rij. Deze mooie voorjaarsdag had een onverwachte wending gekregen nu ik dit waardevolle cadeau in ontvangst ging nemen. De Opperrabijn had me gevonden. De cassière lachte me toe. Ook al kwam ik zelf dan niet uit de Joodse traditie: het leven was mooi. Geen twijfel mogelijk. Gretig ritste ik mijn portemonnee open.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »

Talent ontdekken met slimme algoritmes

Volgens University of Toronto nemen machines betere beslissingen dan mensen. Algoritmes zouden betere kandidaten selecteren dan recruiters.

Lees artikel »

Dajte si pozor na vás? Taalbarrières in de bouwput

Communiceren met buitenlandse onderaannemers, wie kan het?

Lees artikel »

Fenixloods Katendrecht: 212 hippe lofts aan de Maas

De oude Fenixloods van de Holland Amerika Lijn in het Rotterdamse Katendrecht wordt momenteel 'gebimd' tot loftwoongebouw.

Lees artikel »