Rumor around the brand: vijf tips
Gepubliceerd op donderdag 19 juni 2014
Veel zakenlui noemen het free publicity. Snelle marketeers die zichzelf héél erg goed vinden, hebben het over rumor around the brand. Hoe u het ook noemt, publiciteit genereren voor uw merk of bedrijf is een vak apart. Vijf tips.
Wees verzekerd van een goed verhaal. Lost u een menselijk, maatschappelijk of bedrijfsmatig probleem op? Bent u uniek of enig in uw soort? Wordt er vaak over uw bedrijf of concept gesproken op verjaardagsfeestjes? Is uw aanpak interessant voor meer dan 50.000 Nederlanders? Hoort u mensen weleens zeggen: Had ik dit zelf maar bedacht? Mooi. U bent in het bezit van een goed verhaal. Zorg dat u het kunt dromen (of laat het uitschrijven door een copywriter) en verspreid het, elke keer weer, op de markt, in de lift, op Facebook en Twitter of tijdens de jaarlijkse netwerkborrel. Een goed verhaal verdient zichzelf terug.
Haak in op de actualiteit. Welke bedrijven en/of ondernemers halen de publiciteit? Degenen die slim inhaken op wat leeft in de maatschappij. Klein voorbeeld. Eind vorig jaar werd er in Amsterdam steen en been geklaagd over de ruimtevretende ‘hummerfiets', de fiets met brede krat op de voordrager, die in de fietsparkeergarage ruimte inneemt voor twee. Amsterdam is crowded met yuppen, en dus met hummerfietsen. In fietsenstalingen zijn de bakbeestjes zelfs zó nadrukkelijk aanwezig dat de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer besloot bredere fietsrekken te gaan plaatsen. ‘Wat is dat nou weer voor een bezopen idee', dachten ze bij marktleider Basil, producent van smalle dragers en smalle fietstassen. ‘Geldverspilling!' Basil deed een persbericht uitgaan met als strekking dat met smalle dragers en kratten helemaal geen fietsenrekken hoeven te worden vervangen. Het persbericht werd breed opgepakt. Free publicity.
Denk een kwartslag verder door. Een goed bedrijf heeft altijd troefkaarten achter de hand. Neem nou installatiebedrijven die gericht zijn op duurzaamheid en energiebesparing. Ze besparen geld en energie voor hun klanten, en als ze de weg weten in Subsidieland, kunnen ze allerlei extra financiële voordeeltjes uit het vuurslepen voor hun opdrachtgevers. ‘Wacht 's effe', dachten ze bij Van Hout Installateurs en Adviseurs in Veldhoven. ‘Daar gaan wij wat mee doen.' Op de website van het bedrijf worden bezoekers verwelkomd met een teller kostenbesparing, die staat op 33,9 miljoen euro, een teller fiscaal voordeel (47,3 miljoen) en een teller rendement op investeringen (11,4 procent). Wat de klant wil horen is soms van een onthutsende eenvoud.
Weet wat de media willen. Journalisten zijn lui, behalve als ze nieuws ruiken. Maar wat is nieuws? Nieuws is datgene wat a) relevant is voor veel mediaconsumenten, b) tot menselijke proporties is teruggebracht, c)) emoties oproept zoals ontroering, verontwaardiging of boosheid en d) afwijkt van het gangbare. Deze definitie druist nogal in tegen de definitie van Wikipedia. Volgens Wikipedia omvat nieuws ‘alle informatie van een zeker algemeen belang die tot dusver aan publieke waarneming onttrokken was'. Niets is minder waar. De media willen gemakkelijk te verteren verhalen die verbazen, verbijsteren, ontroeren of shockeren. Als u zulke verhalen levert, doet u uzelf een groot plezier. U creëert rumor around the brand.
Strik een bekende Nederlander. Het maakt niet uit wat u verkoopt, een bekende Nederlander als ambassadeur doet wonderen. Ook voor kleine bedrijven zijn er voldoende mogelijkheden. SWOP, een concept om kleding groener te maken, strikte ooit Hermann Wijffels, die het SWOP publiekelijk omarmde. Voetballer Evgeniy Levchenko, polderceleb Arie Boomsa en zwemmer Tom Vangeneugden lopen weg met de gestreepte, geblokte, gebloemde en geruite sokken van Effio. Fosk Mirrors, een Friese producent van robuuste spiegels, nodigde enkele profvoetballers van Heerenveen uit om de oersterke de spiegels aan gruzelementen te trappen -wat niet lukte. Uiteraard was de fotograaf ter plekke.