Rumor around the brand: vijf tips

Veel zakenlui noemen het free publicity. Snelle marketeers die zichzelf héél erg goed vinden, hebben het over rumor around the brand. Hoe u het ook noemt, publiciteit genereren voor uw merk of bedrijf is een vak apart. Vijf tips.

Wees verzekerd van een goed verhaal. Lost u een menselijk, maatschappelijk of bedrijfsmatig probleem op? Bent u uniek of enig in uw soort? Wordt er vaak over uw bedrijf of concept gesproken op verjaardagsfeestjes? Is uw aanpak interessant voor meer dan 50.000 Nederlanders? Hoort u mensen weleens zeggen: Had ik dit zelf maar bedacht? Mooi. U bent in het bezit van een goed verhaal. Zorg dat u het kunt dromen (of laat het uitschrijven door een copywriter) en verspreid het, elke keer weer, op de markt, in de lift, op Facebook en Twitter of tijdens de jaarlijkse netwerkborrel. Een goed verhaal verdient zichzelf terug.

Haak in op de actualiteit. Welke bedrijven en/of ondernemers halen de publiciteit? Degenen die slim inhaken op wat leeft in de maatschappij. Klein voorbeeld. Eind vorig jaar werd er in Amsterdam steen en been geklaagd over de ruimtevretende ‘hummerfiets', de fiets met brede krat op de voordrager, die in de fietsparkeergarage ruimte inneemt voor twee. Amsterdam is crowded met yuppen, en dus met hummerfietsen. In fietsenstalingen zijn de bakbeestjes zelfs zó nadrukkelijk aanwezig dat de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer besloot bredere fietsrekken te gaan plaatsen. ‘Wat is dat nou weer voor een bezopen idee', dachten ze bij marktleider Basil, producent van smalle dragers en smalle fietstassen. ‘Geldverspilling!' Basil deed een persbericht uitgaan met als strekking dat met smalle dragers en kratten helemaal geen fietsenrekken hoeven te worden vervangen. Het persbericht werd breed opgepakt. Free publicity.

Denk een kwartslag verder door. Een goed bedrijf heeft altijd troefkaarten achter de hand. Neem nou installatiebedrijven die gericht zijn op duurzaamheid en energiebesparing. Ze besparen geld en energie voor hun klanten, en als ze de weg weten in Subsidieland, kunnen ze allerlei extra financiële voordeeltjes uit het vuurslepen voor hun opdrachtgevers. ‘Wacht 's effe', dachten ze bij Van Hout Installateurs en Adviseurs in Veldhoven. ‘Daar gaan wij wat mee doen.' Op de website van het bedrijf worden bezoekers verwelkomd met een teller kostenbesparing, die staat op 33,9 miljoen euro, een teller fiscaal voordeel (47,3 miljoen) en een teller rendement op investeringen (11,4 procent). Wat de klant wil horen is soms van een onthutsende eenvoud.

Weet wat de media willen. Journalisten zijn lui, behalve als ze nieuws ruiken. Maar wat is nieuws? Nieuws is datgene wat a) relevant is voor veel mediaconsumenten, b) tot menselijke proporties is teruggebracht, c)) emoties oproept zoals ontroering, verontwaardiging of boosheid en d) afwijkt van het gangbare. Deze definitie druist nogal in tegen de definitie van Wikipedia. Volgens Wikipedia omvat nieuws ‘alle informatie van een zeker algemeen belang die tot dusver aan publieke waarneming onttrokken was'. Niets is minder waar. De media willen gemakkelijk te verteren verhalen die verbazen, verbijsteren, ontroeren of shockeren. Als u zulke verhalen levert, doet u uzelf een groot plezier. U creëert rumor around the brand.

Strik een bekende Nederlander. Het maakt niet uit wat u verkoopt, een bekende Nederlander als ambassadeur doet wonderen. Ook voor kleine bedrijven zijn er voldoende mogelijkheden. SWOP, een concept om kleding groener te maken, strikte ooit Hermann Wijffels, die het SWOP publiekelijk omarmde. Voetballer Evgeniy Levchenko, polderceleb Arie Boomsa en zwemmer Tom Vangeneugden lopen weg met de gestreepte, geblokte, gebloemde en geruite sokken van Effio. Fosk Mirrors, een Friese producent van robuuste spiegels, nodigde enkele profvoetballers van Heerenveen uit om de oersterke de spiegels aan gruzelementen te trappen -wat niet lukte. Uiteraard was de fotograaf ter plekke.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »

Talent ontdekken met slimme algoritmes

Volgens University of Toronto nemen machines betere beslissingen dan mensen. Algoritmes zouden betere kandidaten selecteren dan recruiters.

Lees artikel »

Dajte si pozor na vás? Taalbarrières in de bouwput

Communiceren met buitenlandse onderaannemers, wie kan het?

Lees artikel »

Fenixloods Katendrecht: 212 hippe lofts aan de Maas

De oude Fenixloods van de Holland Amerika Lijn in het Rotterdamse Katendrecht wordt momenteel 'gebimd' tot loftwoongebouw.

Lees artikel »