Voor journalistieke teksten geldt dat ik het concept vrijwel altijd voorleg aan de geïnterviewde voor de check op feitelijke juistheid. Om dit delicate aspect van het journalistieke metier in goede banen te leiden, probeer ik het proces zoveel mogelijk te sturen, zodat we het spel correct spelen.

  1. Voorafgaand aan het gesprek stuur ik meestal een vragenlijst -maar niet altijd, soms is er een reden om het juist niet te doen. Een vragenlijstje wordt als prettig ervaren in verband met een stukje voorbereiding.
  2. Als ik het artikel heb uitgewerkt, gaat het naar de geïnterviewden. Zij krijgen eenmalig de gelegenheid de concepttekst te screenen. Correcties op feitelijke onjuistheden wil ik graag zo beknopt mogelijk en duidelijk zichtbaar terug. Suggesties voor verbeteringen zijn uiteraard welkom, maar het blijven suggesties. Ik bepaal zelf of ik er iets mee doe.
  3. Met deze eenmalige correctieronde ligt de regie weer bij mij. Mijn vak als tekstschrijver is de correcties beoordelen en wegen en bepalen of het nodig is ze door te voeren. Ik ga daarover geen discussie meer aan met de geïnterviewde, die zijn zegje heeft kunnen doen.

Blijken er achteraf toch zwaarwegende argumenten te zijn om een passage of formulering te schrappen of te wijzigen, dan moet daar uiteraard over gesproken kunnen worden. De nadruk ligt hier wel op 'zwaarwegend'. Geen wissewasjes en details maar belangrijke zaken waar in alle redelijkheid over gesproken moet worden. Op die basis komen we er altijd uit.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »

Een eeuw vooruit denken: co-creatie op Bouwcampus

In ons land zijn veel stuwen, sluizen en gemalen bijna honderd jaar oud. Ze moeten vervangen worden. Hoe? De Bouwcampus koos voor co-creatie en out of the box-denken.

Lees artikel »

Talent ontdekken met slimme algoritmes

Volgens University of Toronto nemen machines betere beslissingen dan mensen. Algoritmes zouden betere kandidaten selecteren dan recruiters.

Lees artikel »

Dajte si pozor na vás? Taalbarrières in de bouwput

Communiceren met buitenlandse onderaannemers, wie kan het?

Lees artikel »

Fenixloods Katendrecht: 212 hippe lofts aan de Maas

De oude Fenixloods van de Holland Amerika Lijn in het Rotterdamse Katendrecht wordt momenteel 'gebimd' tot loftwoongebouw.

Lees artikel »