Houtprinter Timberprint.nl een kei in e-commerce

Printen op hout verovert Nederland. Anderhalf jaar geleden had nog niemand van de techniek gehoord. Inmiddels zijn er ruim dertig aanbieders (waaronder HEMA). Het begon allemaal in het Overijsselse Nieuwleusen, waar Raymon Koggel van Alvasi Reclame wat experimenten deed en de aandacht trok van de redactie van Boer Zoekt Vrouw. "Sindsdien is het booming. Plankgas!"

Eikenhout, geperst bamboe, vurenhout, multiplex en de West-Afrikaanse houtsoort ayous zijn ontdekt door ’s lands meest innovatieve printbedrijven. En dat is eigenlijk niet zo vreemd. Hout staat voor sfeer en emotie. Elke houtsoort heeft zijn eigen karakter, elke plank zijn eigen unieke patroon van noesten en vlammen. Met name portretten krijgen daardoor extra karakter. Waar een olijke kleuter goed uitkomt op whitewash vuren, wordt een doorleefde vijftiger (met baard) pas echt stoer op eiken.

Het vernieuwende procédé komt uit de koker van Raymon Koggel (26), eigenaar van Alvasi Reclame uit Nieuwleusen. Anderhalf jaar geleden maakte hij “zomaar wat ontwerpjes” op hout. Die trokken toevallig de aandacht van Blue Circle, de productiemaatschappij van het tv-programma Boer Zoekt Vrouw. Blue Circle vroeg Koggel de vijf boeren die een speeddate kregen allemaal uit te printen op hout. Dat viel in de smaak en het regende vervolgens telefoontjes. Koggel besloot een tweede bedrijf te beginnen naast Alvasi Reclame: Timberprint.nl.

Bordjes printen
Al op zijn 16ste wist Raymon Koggel dat hij ondernemer wilde worden. Na een jaartje Grafisch Lyceum hield hij zijn studie voor gezien. Hij runde een tijdje een internet-textieldrukkerij en besloot In 2007 voor zichzelf een kleine Roland-printer te kopen. Alvasi Reclame was geboren. Koggel: “Ik ging bordjes printen voor langs voetbalvelden hier in de buurt. Als iemand me erover aansprak, was de connectie gelegd. Zou ik misschien de auto kunnen doen? De huisstijl? De gevel? Ik vraag altijd door. Soms komen ze hier voor een stickertje van 150 euro en wordt het uiteindelijk een project van een ton.”

Wat er ook maar moet gebeuren, volgens Koggel kan het altijd mooier, sneller, goedkoper en efficiënter. Zijn aanpak blijkt te werken. Aan opdrachtgevers heeft het hem nooit ontbroken en steeds opnieuw moest er weer een grotere printer worden aangeschaft. In november 2011 kocht hij de huidige Jetrix Flatbed FQ 3015 (bereik: 3.050 x 1.500 x 100 mm). Tegelijkertijd nam hij nieuw personeel in dienst en verhuisde hij naar een groter pand in Nieuwleusen. Koggel: “Dat was een grote stap. Ik vertrouwde er maar op dat het werk bleef komen. Dat is ook gebeurd, voor Alvasi Reclame èn voor Timberprint.nl, dat in de maand april 8.300 unieke bezoekers had en een omzet van 17.500 euro draaide. Leuk voor erbij, toch?”

Leuk zeker, maar printen op hout is niet zonder risico. Hout is een natuurproduct dat ‘werkt’. Sommige houtsoorten zuigen inkt op als een spons. Hout kan onvoorspelbaar reageren op vocht en hitte, gaan uitzetten, bobbelen of barsten. In een grote print met meerdere planken naast elkaar kunnen er hoogteverschillen optreden van soms wel enkele centimeters. Dat maakt het printen lastig.

Koggel: “Je loopt het risico de printkoppen te raken tijdens het printen. Zo’n FQ 3015 heeft 12 Q-classe koppen van 2.400 euro per stuk. Een beschadiging loopt al snel in de tienduizenden euro’s. Om het risico te beperken, printen wij het hele paneel ineens. Ook printen we altijd op dezelfde dag dat we het paneel getimmerd hebben, om de werking van het hout in de hand te houden. Om die reden willen we ook alle apparatuur zelf in huis hebben. We hebben onze eigen zaagmachines. Zo houden we grip op de snelheid en kwaliteit van de hele productielijn.”

Automatisering
Het succesvolle businessmodel van Timberprint.nl blijft niet onopgemerkt. Op 26 maart 2014 stond Koggel in Huis ter Duin in Noordwijk op het podium tussen ‘grote jongens’ als Bol.com, Wehkamp en Coolblue tijdens de uitreiking van de Thuiswinkel Awards 2014. Timberprint.nl ging met 32.700 euro naar huis in de categorie ‘beste startende webwinkel’. De jury vond Koggel ‘een bevlogen ondernemer’ met een webshop die verdomd goed in elkaar zit.

De award noemt hij “een trampoline, geen springplank” voor het hele team, dat steeds groter wordt. Bij Alvasi Reclame werken inmiddels zeven mensen, bij Timberprint.nl staan er twee op de loonlijst. Dat twee medewerkers tientallen houtprints per dag kunnen afleveren is volgens Koggel grotendeels toe te schijven aan de verregaande automatisering. De computer neemt bestellingen aan, zet ze klaar in de printer, geeft klantorders, beheert het kleurenbeleid en snijdt foto’s bij. Alleen timmeren, printen, verzenden en de kwaliteitscontrole is nog handwerk.

Op Timberprint.nl voert de klant zelf de maten en gewenste houtsoort in. Op basis daarvan berekent de computer een totaalprijs. Vijf minuten nadat de klant heeft betaald, is het bestand printklaar, de orderbon uitgeprint en de factuur verwerkt in de administratie. Om dit complexe systeem in de lucht te houden moeten 22 servers (“deels lokaal en deels in de cloud”) met elkaar communiceren, weet Koggel te vertellen. Alle nuttige en nutteloze kengetallen zitten in zijn hoofd.

Automatisering is overigens nooit voltooid. De volgende droom is volautomatische inkoop. Nu moeten de medewerkers nog zelf de voorraden van materialen, papier, schroeven, nietjes en hout in de gaten houden. Ergens eind dit jaar neemt de computer dit over. Ook dat vergt een investering van enkele tonnen.

Wow-effect
Koggel: “Wat een computer doet, hoeven de medewerkers niet te doen. Zulke automatisering is duur, dat klopt, maar daar staat efficiency en schaalvergroting tegenover. Een computer doet in vijf minuten één order, in zes minuten vijf orders en in zeven minuten twintig orders. Afgelopen maandag hebben wij 35 timberprints gemaakt. Dat red je nooit zonder computer.”

Koggel wil vooral "mooie dingen maken" en elke klant "een wow-effect" laten beleven als die een pakketje thuis ontvangt. Het is zijn businessmodel in a nutshell. Koggel: "Als je dat maar lang genoeg volhoudt krijg je vanzelf een sneeuwbaleffect." Het klinkt als een Cruijffiaanse tegeltjeswijsheid. De inspiratie voor al deze dadendrang vindt hij overigens niet bij het orakel uit Betondorp maar in de vuistdikke ‘ondernemersbijbel' die altijd naast zijn computer ligt, de biografie van Steve Jobs.

recente artikelen

gepubliceerd in diverse (vak)media

Broodfonds redding voor zzp'er Mario van Kemenade

Mario van Kemenade, zzp'er in de bouw, kon een jaar niet werken vanwege een ernstig bedrijfsongeval. “Zonder broodfonds was het voor mijn bedrijf einde oefening geweest.”

Lees artikel »

Recruiter, check gamingskills in sollicitatie

“Ingewikkelder dan schaken”, beweren sommigen. Dat games als League of Legends en Call of Duty speciale skills vragen, leidt geen twijfel. HR-managers zouden standaard naar gamingskills moeten vragen in sollicitatiegesprekken. Dat kan nieuw talent opleveren.

Lees artikel »

Brandweer-coach Biesot over mentale weerbaarheid

Als je ergens klappen moet kunnen verwerken (om geen burn-out te krijgen) is het wel bij de brandweer. Willem Biesot, coach van De Zwerm Groep, weet er alles van. Al vele jaren traint hij brandweermensen om mentaal weerbaar te worden.

Lees artikel »

Digital natives retailen zonder tussenschakels

De keten kan korter. Dat is de overtuiging van digital natives, bedrijven die online zijn geboren, gegroeid en succesvol geworden. 'Cut out the middle man!'

Lees artikel »

Fujitsu over smart society

Het Japanse tech-bedrijf Fujitsu denkt dat artificial intelligence nu pas rijp is voor ontginning. Een gesprek met Pacal Huijbers.

Lees artikel »

Infrastructuur laat zich eenvoudig plat leggen

Het nieuwe kabinet steekt 95 miljoen euro per jaar in cyberveiligheid. Dat is fijn voor straks maar ondertussen is het prijsschieten. "Inbreken kan op alle fronten", stelt de ethical hacker.

Lees artikel »

Klussers bedienen doe je zo

Intergamma, de franchiseorganisatie van Gamma en Karwei, trekt online twee miljoen bezoekers per week. Hoe krijgt Lieke Luttmer, directeur e-commerce, dat voor elkaar?

Lees artikel »

E-commerce duikt op booming pillenmarkt

Het louche imago lijkt verdwenen. Heel Holland slikt en koopt via internet.

Lees artikel »

Permissioned blockchain: hip en pseudo-innovatief

Kan samen oefenen in afgeschermd ecosysteem bestaande markten en sectoren op hun kop zetten?

Lees artikel »

Installateur negeert robotica

OTIB, Uneto-VNI en allerlei branchegoeroes laten geen kans voorbij gaan om robotica een grote toekomst toe te dichten in de installatiebranche. Pionierende ondernemers zijn echter schaars.

Lees artikel »